Biuro Handlu i Marketingu ?NALEPA? - Jerzy Nalepa powstało w 2000 roku.
Obecny profil działalności tej firmy to handel materiałami i akcesoriami nawierzchni torowej,
częściami zamiennymi do wagonów, remonty torowisk kolejowych i podsuwnicowych.

Podkłady kolejowe w ogrodzie

Drewno dzięki swej naturalności dodaje ogrodowi niezaprzeczalnego uroku. Ciekawe efekty można uzyskać, stosując w ogrodzie stare podkłady kolejowe. Ich brunatne, nieco spękane powierzchnie bardzo dobrze komponują się z roślinami.

Podkłady kolejowe mogą być dębowe lub sosnowe (czasami bywają bukowe). Są one nasączane pod ciśnieniem olejem kreozotowym, który bardzo skutecznie impregnuje drewno i zabezpiecza je przed szkodnikami i działaniem czynników atmosferycznych. Po latach użytkowania na kolei, nadają się do wykorzystania w ogrodzie. Mogą być wykorzystywane do utwardzania ścieżek i placyków, budowy schodów ogrodowych i wielu innych rzeczy.

Podkłady ułożone skośnie

Skośnie ułożone, stare podkłady kolejowe przymocowane do drewnianej konstrukcji łączącej brzegi strumyka tworzą niewielki mostek. Podkłady złączono klamrami.

Obrzeże trawnika z podkładów

Obrzeże trawnika lub rabaty - dzięki opasce z podkładów rabata nie rozrasta się na sąsiadujący z nią trawnik lub nawierzchnię. Takie ułożone równo z powierzchnią gruntu obrzeże bardzo ułatwia dokładne koszenie trawnika.

Podkłady kolejowe kompostownik

Luźno ułożone podkłady tworzą komorę kompostownika , który dyskretnie wkomponowuje się w przestrzeń dużego ogrodu. Ale uwaga: kompostu, który powstaje w bliskości podkładów, lepiej nie używać do zasilania warzyw ani drzew i krzewów owocowych.

Podkłady kolejowe jako kładka

Z długich podkładów można wykonać kładkę, która świetnie pasuje do ogrodu w stylu naturalnym. Wystarczy położyć obok siebie dwa podkłady i lekko wcisnąć ich końce w grunt brzegów.

Podkłady kolejowe świetnie współgrają z otaczającą zielenią.

Co należy wiedzieć aby wkomponować te elementy do swojego ogrodu?

Ważną rzeczą jest umieszczenie podkładów kolejowych w pewnym oddaleniu od miejsc, gdzie będziemy najczęściej przebywać. Powodem jest impregnat, którym nasączane są te elementy, aby uchronić je przez skutkami próchnicy. Mimo wielu lat (kiedy leżały one na torowiskach) nieprzyjemny zapach tej substancji jest lekko odczuwalny, zwłaszcza podczas dużych upałów. Impregnat ten jest szkodliwy dla zdrowia, dlatego też nie zapominajmy, aby przy jakichkolwiek pracach budowlanych z wykorzystaniem podkładów kolejowych mieć na sobie rękawice i odzież ochronną. Belki te są jednak warte zachodu gdyż możemy uzyskać z nich znakomity element dekoracyjny.

Nie radzimy samemu zabierać podkładów kolejowych z torowisk. Jest to nie tylko niebezpieczne, ale i niezgodne z prawem. Zamiast tego proponujemy udać się do naszej firmy lub do konkurencjii.

Do czego mogą zostać wykorzystane podkłady kolejowe? Najczęściej wykorzystywane są one jako krawędzie rabat bylinowych, ale nie jest to ich jedyne zastosowanie, gdyż możliwości jest bardzo wiele. Możemy użyć ich do wyłożenia ścieżek, a nawet większych powierzchni (np. podjazdów). Znakomicie wyglądają także jako kładki (mostki) nad ogrodowym strumykiem. Kolejnym pomysłem jest utworzenie z nich murków oporowych. Murki takie zawsze ładnie wyglądają w ogrodzie - podkłady kolejowe mogą nadać im dodatkowego uroku. Można z nich także zbudować schodki, kompostowniki i wiele innych elementów.

Podczas układania podkładów kolejowych na płaskich powierzchniach należy pamiętać o tym, aby podłoże wyłożyć piaskiem - ułatwia to znacznie pracę. Przy budowaniu murków oporowych mamy dwie możliwości: poziome ułożenie podkładów (układamy belki poziomo jedna na drugiej, konstrukcję wzmacniamy pionową belką) lub pionowe ułożenie (wtedy wkopujemy belki w ziemię na około 1/2 ich długości). Przy robieniu "przeprawy" nad strumykiem czasem wystarczy po prostu położyć dwie belki obok siebie i wcisnąć ich końce w brzeg, czasem jednak musimy belki połączyć (np. klamrami) aby uzyskać wytrzymały i ładnie wyglądający mostek. Jeżeli zapragniemy zaś zbudować sobie schodki z podkładów kolejowych musimy pamiętać, aby odpowiednio uformować skarpę, po czym belki po prostu na niej poukładać.

Strona wykonana przez: Piotr Nalepa - Tworzenie stron WWW | Wdrażanie rozwiązań e-commerce